måndag 30 januari 2017

Stretching


Hej!
Inne på fjärde veckan på vårterminen. Det var underbart med julledighet men en stor del av mig längtade tillbaka Ella-huset. Vår fantastiska linjeledare Lise sa att hon skulle programmera låssystemen där vi drar våra kort för att komma in i huset med texten ”gå hem” runt högtider. Detta för att hjälpa oss ivriga deltagare att bevara våra relationer med vänner, partners och familj. Oj, vad vi skrattade – men var det verkligen ett skämt?

För här har vi roligt! Just nu håller vi på att repa låtar i udda taktarter med våra nya ensembelband; Tama Slim och Exit Eyes. Mitt gäng ska spela en Pink Floyd-dänga, så jag har gått lös på pedalbordet,  samt klickat hem lite extra grejer. Och jag får chansen att inte bara spela ett utan TVÅ läckra Gilmour-solon. Hurra!


Obs! Om en spelar för mycket gitarr (”går det?”, trodde jag) så kan en få en överansträngning, eller inflammation som det heter på vårdmål. Det kan göra ont i tummen, fingrarna, handen, armen, axeln och sträcka sig upp till huvudet. Det är ganska vanligt bland folk som håller på med mycket musik, t ex professionella musiker och studerande. Det börjar med lite smygvärk som kan utvecklas om en fortsätter att spela. Här en video med lite stretchövningar en kan göra innan en börjar öva;


Jag drog på mig en inflammatíon i höstas som gör sig påmind då och då. Denna veckan har jag gitarrpaus. Som tur är finns massa annat fint att hitta på i huset, som att lära sig ett nytt instrument (det fick bli trummor) och fördjupa sig i soulrock, en låtskrivningsläxa.

Vi är också i full gång med att producera vår kommande turné, som kommer att bli i Stockholmsområdet. Vi jobbar på med bokning, marknadsföring, grafisk profil/posters och budget/spons. Grymma grejer att kunna!

Har ni sett den här bruden förresten? Australiensiska Tash Sultana, THE DYI-Queen.
Hon spelar utsålt över hela världen nu. Såhär kan det börja. :)


Önskar er alla en grym vecka.

Kärlek,
Félicia