söndag 16 oktober 2016

Gitarristbrudar del 1

När jag började lira gura i tidig tonår sökte jag med ljus och lykta efter andra ladys som bände sexsträngat. Jag behövde någon att se upp till och identifiera mig med. Det riktigt kryllar med skickliga gitarrtjejer så  här kommer en lista med några av mina favoriter.


  • * Jenna Disease
    (Honeymoon Disease, Thrill Warriors)

En yngre version av Nicke Andersson (Hellacopters, Imperial State Electric, Death Breath, The Solution). Hungrig, övertygande och alldeles fantastisk, med ett stort öra för detaljer.
Honeymoon Disease - Gotta Move

Thrill Warriors - I Do

*  Sofia Ström (Maidavale)
Fd Ella-student och effektdrottningen. Så mycket känsla.


Maidavale - Standby Swing

* Anna Acid (Honeymoon Disease, Blizzard)
Flink, flitig och benhård. Önskar en kunde snacksa på hennes licks.



Honeymoon Disease - Higher
* Spaceface (Travelin' Jack, Razorquillz)
Melodiös och progressív gitarrguru. Också tatuerare, kläddesigner och DJ.


Travelin' Jack - I Need Love


Razorquillz - Woke Up In Hell

* Linnéa Olsson (Sonic Ritual, Beastmilk, Grave Pleasures, The Oath, Slingblade)
Hårdrocksskribent och på eminent metalgitarrist.


Grave Pleasure - New Hip Moon

* Moa Henriksson (Dead Heroine, Run Like Hell, Priss, Thrill Warriors)
Los Angeles-baserad multiinstrumentalist. Jobbar även med filmmusik.

Dead Heroine - Love To Fall
*  Filippa Nässil (Thundermother, Hifly, Frontback)
Sveriges svar på Angus Young.

Thundermother - Rock'n'roll Disaster
Rock hard, ride free.
/Félicia